7 dôvodov prečo prehráš v komunálnych voľbách

Kandiduješ do komunálnych volieb a máš v pláne zmeniť, všetko, čo ťa v tvojom meste hnevá. Chceš zmeniť systém, ako mesto míňa peniaze, komu udeľuje dôležité zákazky alebo ako komunikuje s občanmi. Je jedno či chceš byť primátor alebo poslanec. Tu je 7 dôvodov, prečo sa nič z toho nestane pod tvojím vedením. 

1.) Sústredíš sa príliš na plán/program/ riešenia

Prvý hriech pri kampani je sústredenie sa na riešenia. Je skvelé, ak si odborník, ak máš za sebou kopu skúseností, a ak vieš pripraviť riešenia pre mesto, aby sa v ňom ľuďom žilo lepšie. Musím ťa však sklamať— samotné riešenia voľby nevyhrávajú. Podľa prieskumov voľby vyhráva image — ako politik pôsobí na ľudí, a tiež či ho ľudia vôbec poznajú.

K hlavnej zložke úspešnej kampane patrí najmä dôveryhodnosť — ľudia musia veriť, že človek, ktorého si zvolia, vie presadiť zmeny, o ktorých hovorí. Ako kandidát by si mal od začiatku budovať dôveryhodnosť! V marketingu sa tomu hovorí aj “positioning” — a hlavná otázka, ktorú sa marketéri pri budovaní značky pýtajú znie:

“Ako ma ľudia naozaj vnímajú?”

Teda nie len to čo hovorím, ale ako pri tom pôsobím  nepriamo, napríklad:

  • Správam sa profesionálne v každej chvíli? (Ako chodím oblečený? Na akých stretnutiach ma vidia voliči?)
  • Vyzerá to, že mám prostriedky na presadenie zmien? (Mám okolo seba silný tím, profesionálov z branže, expertov — marketérov a fotografov? Pôsobí moja kampaň lacno alebo kvalitne?)
  • Počúvam naozaj ľudí? (Snažím sa počúvať, alebo len povedať to svoje? Keď sa s nimi stretávam, rozprávam pomaly a rozvážne? Udržiavam očný kontakt?)

Toto všetko ovplyvňuje dojem z kandidáta. Druhá zložka je poznateľnosť, ktorá stojí na kvalitnej marketingovej stratégií a komunikácií, a povieme si o nej ďalej.

2.) Máš nejasné posolstvo

V skratke a na rovinu: Ľudia ti nerozumejú. My všetci môžeme hovoriť jedným jazykom, a aj tak si nemusíme rozumieť.

Dlhé roky pracuješ ako profesionál, na úrade, alebo vedieš firmu? Je to pekné, si super, ale tvojmu jazyku nie všetci ľudia rozumejú. Zober si jednoduchú štatistiku: iba takmer 17% ľudí na Slovensku má ukončenú vysokú školu. A koľko úsilia si venoval, aby tvojím plánom a riešeniam pre mesto rozumelo ďalších 83% populácie?

Zamyslel si sa niekedy, či všetci ľudia okolo teba rozumejú, tomu čo hovoríš rovnako ako ty? V prípade, že chceš kandidovať na poslanca alebo primátora v meste, budeš sa zhovárať s tisíckami ľudí. Musíš sa pripraviť, že nie všetci ti budú rozumieť rovnako. Ak sa to stane, je to tvoja chyba — skús to znova a inak.

Tvoje posolstvo by malo byť jasné, stručné a jednoduché na zopakovanie.

Právnici a debatéri z diskusií najčastejšie trpia syndrómom, že sa vyjadrujú neurčito (tzv. ambivalentne) — z ich názoru môžeš vyvodiť dva navzájom odporujúce pohľady na vec. (*pozn.: časté “Aj áno — aj nie. Na jednej strane — na druhej strane”.) Práve tento spôsob komunikácie im neuľahčuje získať si porozumenie ľudí — to by sa totiž museli snažiť byť zrozumiteľní oni sami.

3.) Nevieš, kto sú tvoji voliči

Tento dôvod je najľahšie rozpoznateľný bod, ktorý sa dá spoznať podľa programu alebo sloganov. Z textu a tvojich slov totiž nie je jasné, koho sa snažíš osloviť.
Tvoje texty, slogany, blogy, program a body sú totiž vágne — akoby určené širokej skupine ľudí. Zameriavajú sa “sociálne problémy pre starých aj mladých” alebo “dobrý pocit z mesta pre všetkých”. Znamená to, že si odflákol prípravu a kontakt s voličmi.

Ak by si sa skutočne pripravil a zistil si, kto sú tvoji voliči (aké sú ich problémy a aké sú ich ciele), tak by si svoj program adresoval skutočne im. Vedel by si koľko ich je, a podľa ich priorít vedel svoj program postaviť na riešeniach pre nich. Teraz sú tvoje riešenia určené “všetkým” a “každému” budú užitočné — čiže čistý nezmysel.

Ľudia v skutočnosti majú rozdielne ciele a starosti, podľa toho z akých rôznych sociálnych vrstiev, z príjmových alebo vekových skupín prichádzajú. Ak nerozlišuješ medzi ich rozdielnymi problémami, nebudeš schopný presadiť riešenia pre nich. Nehovoriac o tom, že ťa nezvolia hneď na začiatku — nevieš totiž ponúknuť program/slogan, ktorý by ich oslovil.

4.) Využívaš málo emócií vo svojej kampani

Dobrý slogan musí zanechať emóciu — pozitívnu alebo negatívnu, to je na tebe. Ak však nevyvolávaš žiadne emócie, si tzv. nemastný-neslaný, tak to budeš mať vo voľbách ťažké. Pripraviť predvolebnú kampaň bez emócií na ceste k úspešným výsledkom je extrémne náročné.

Príklady z využívania emócií v politických kampaniach môžeš vidieť doma aj v zahraničí z nedávnych kampaní dodnes (Obama, Macron, Trudeau, Kiska vs. Trump, Orbán, Fico, Putin). Neschopní populisti radi využívajú strach. Ostrieľaní manažéri, ktorí vedia riadiť veľké masy ľudí, inklinujú k nádeji a zmene.

  • Sú kandidáti, ktorí prinášajú obmenu systému — chcú pôsobiť pozitívne, vysmiato
  • Sú kandidáti, ktorí predávajú svoj image cez fotky s bábätkami či domácimi miláčikmi — chcú pôsobiť roztomilo, neškodne
  • Sú kandidáti, ktorí zverejnia svoje fotky bez trička, po boku modeliek, mileniek — zrejme chcú pôsobiť ako alfa samci
  • Sú kandidáti, ktorí sú sami sebou, komunikujú prirodzene, majú svojský štýl, a ľudia im preto veria (* autenticita je dôležitá — viď Peter Bročka v TT)

Takže prerob svoju kampaň aj ty s myšlienkou:  “Akú emóciu chcem zanechať v ľuďoch ja?”

5.) Nemáš pripravenú stratégiu svojej kampane

Ak tvoja stratégia je stretávať sa s ľuďmi až do volieb každý víkend, potom budeš veľmi prekvapený po výsledkoch v novembri. Táto jednoduchá stratégia môže fungovať v malých obciach a na dedinách, ale v prípade miest je to istá cesta k neúspechu. Hlavná zbraň oponenta, ktorý má výhodu, je vyvolať apatiu u tvojich voličov — je tvoja kampaň pripravená na to reagovať?

Kampaň nie je maratón — kampaň je skôr šprint do kopca, kedy ku koncu potrebuješ násobne viac síl a pritom stále zrýchľovať, aby si porazil konkurenciu.

Kampaň pred komunálnymi voľbami v mestách má svoje tempo a to sa v priebehu kampane mení; niekedy veľmi extrémne. Správne navrhnutá stratégia ráta s týmito zmenami tempa počas kampane (napr.: šetrí prostriedky na koniec), reaguje na nálady voličov, využíva rôzne príležitosti stretnúť sa s ľuďmi, a nakoniec im pripomína, že na ich hlase naozaj záleží.

Bez pripomínania, že každý hlas je dôležitý si stratený. Môžeš presvedčiť ľudí, aby ťa volili — a oni nakoniec ostanú doma, pretože “ich hlas nič nezmení”. A je po víťazstve.

6.) Zanedbávaš dostupné komunikačné kanály a ich možnosti

Voliči ti nikdy nedajú svoj hlas, pokiaľ nepoznajú teba a nepoznajú tvoje posolstvo. Ak sa spoliehaš na pár spôsobov, ako odkomunikovať svoje slogany, tak veľa vody nenamútiš. S novou dobou prichádzajú nové výzvy. Dnes viac ako v minulosti je náročnejšie sa s ľuďmi stretnúť osobne a osloviť ich, ak nevieš ako správne na to. Len letáky a noviny nezafungujú.

S novou dobou však prichádzajú nové technológie a s novými technológiami prichádzajú inovácie. Tvoja kampaň musí byť inovatívna, ak chceš zaujať široké masy ľudí. A to neznamená len spraviť si povinný zoznam a odškrtnúť si pár bodov:

  • mám facebook
  • mám web stránku
  • mám billboard

Môžeš mať svoju webstránku, ale ak si ju nikto neprečíta, lebo si nevieš nastaviť reklamu, tak sú to vyhodené peniaze. Môžeš mať facebook profil, ale ak s ľuďmi nekomunikuješ svoje hlavné prednosti, tak ti je zbytočný. Môžeš mať billboard, ale ak neladí s inými informáciami o tebe, ľudia ti nebudú dôverovať.

7.) Nestretávaš sa s ľuďmi

Hlavný a najdôležitejší dôvod. Ruku hore, kto si myslí, že kampaň sa dá vyhrať ako voľnočasová aktivita popri práci? Omyl.

Tvoje kroky pred tým, ako ťa zvolia do úradu sa po zvolení nezmenia. Ostaneš rovnaký ako predtým. Ak si v tom čase odsúval stretávanie s ľuďmi ako nepotrebné, nebudeš konať inak ani na poste primátora. Ak chceš skutočne zastupovať záujmy ľudí v úrade, a kandiduješ z pozície súčasného neprimátora, mám pre teba smutnú správu — viac voľného času mať nebudeš. 

Svoj čas počas kampane si mal preto dobre rozrátať na všetky aktivity, ktoré ti umožnia stretnúť, čo najviac ľudí, a ktoré ti umožnia robiť svoju kampaň čo najefektívnejšie. (*Toto platí najmä pre mestá). Je teda tvojou zodpovednosťou pripraviť svoj rozpočet podľa tvojej situácie, a na obdobie pred voľbami zavesiť svoje remeslo na klinec. Volebná kampaň v meste je (minimálne tvoj) full-time job.

V prípade, že kandiduješ v tíme ľudí, je to jednoduchšie — aktivity je možné si rozdeliť, a naďalej sa venovať svojím aktivitám. Aj tu však platí nasledovné:

Kandiduješ ako zástupca ľudí do samosprávneho úradu -  kedy chceš tých ľudí spoznať, ak nie pred voľbami? Ak ti naozaj majú dať hlas, musia byť pre teba prioritou.

V prípade, že sa vyhneš všetkým z týchto vážnych omylov, je tvoja kampaň na dobrej ceste k úspechu. Držím ti úprimne palce, a dúfam, že Slovensko bude mať novú generáciu starostov, primátorov a poslancov, ktorým záleží na svojich voličoch!

Matúš Záhradník,
autor sa 4 roky venuje digitálnemu marketingu, budovaniu osobných značiek, a pôsobí ako marketingový konzultant, aj v oblasti politického marketingu.


Tento text je súčasťou „Úvahy a komentáre“, nie je redakčným obsahom.