Aktivista Ruščanský: mesto mohlo za 450 kusov brožúrok ušetriť vyše 8 650 Eúr

Váhy spravodlivosti

Mesto Humenné dalo reklamnej agentúre Mediamedia.sk pripraviť brožúrky pre investorov v počte 450ks za 11 040,00 €. Aktivistovi Martinovi Ruščanskému sa cena za dielo zdala prehnaná až natoľko, že oslovil viaceré reklamné agentúry s totožnou ponukou, aká bola v Zmluve o dielo, ktorú podpísala Jana Vaľová so spoločnosťou Mediamedia.sk.

Napísal teda žiadosti o cenové ponuky reklamným agentúram s danými podmienkami:
Príprava a tlač brožúry o meste Humenné určenej pre investorov.
– zhotovenie v troch jazykoch (slovensky, anglicky, rusky)
– fotografie dodá objednávateľ, infografiky pripraví zhotoviteľ
– rozsah brožúry je 24 strán, vrátane obálky, formát 210×297 mm.
– farebnosť 4+4
– papier 170G ONM, obálka 300g ONM
– väzba V4
NÁKLAD: Anglický jazyk 250ks, Slovenský jazyk 100ks, Ruský jazyk 100ks

„Následne sa mi ozvali viaceré reklamné agentúry, že mi nevedeli pri takomto type ponuky pripraviť brožúrku vo väzbe V4, ale len vo V1. Niektoré reklamné agentúry nemajú možnosti na zhotovenie brožúrok v cudzích jazykoch. Päť reklamných agentúr mi však odpísalo a bol som prekvapený z toho, koľko mesto Humenné mohlo ušetriť financií“, zdôraznil Ruščanský.

Za brožúrku s názvom Humenné a okolie: Ideálna lokalita pre Vaše podnikanie, zaplatilo mesto Humenné 11 040,00 €. Reklamná agentúra Client Service s.r.o. vypočítala, že by to mesto Humenné mohlo stáť iba 2 384,38 €. Ak by príslušní úradníci z mestského úradu hľadali lacnejšiu ponuku, z mestskej pokladne by sa ušetrilo vyše 8 650 €.
„Bol som nemilo prekvapený, keď som zistil, že mesto iba na jednej brožúrke v náklade 450ks mohlo ušetriť 8 650,00 €. Nechcem si ani len predstaviť, aká finančná vata dokáže byť pri podstatne väčších stavebných projektoch,“ myslí si Ruščanský a dodáva, že „mesto mohlo napríklad využiť prekladateľov a grafikov z nášho mesta, ktorí by si podľa neho radi privyrobili a mesto by mohlo ušetriť aj na tom. Veľa mladých grafikov hľadá nové príležitosti a možnosti, ako získať nové skúsenosti. Podľa mňa je to schodnejšia a finančne priaznivejšia cesta, ako dať vyrobiť brožúrky bratislavskej firme. To by mesto ušetrilo ešte viac, ako 8 650 €.“

 

Okrem reklamnej agentúry Client Service, s.r.o. odpísali na žiadosť o cenovú ponuku aj ďalšie reklamné agentúry.

Martin Ruščanský: „Každá firma má svoj cenník a svoj štýl práce či kvalitu grafikov, nič by som nepovedal, keby rozdiel v sumách bol do 1 000 €, ale 8 650,00 € je príliš drahý špás. Primátorka Vaľová by určite mohla a mala s mestskými peniazmi nakladať efektívne tak, ako jej to ukladajú príslušné zákony“.
Zmluva o dielo s agentúrou mediamedia.sk nie je jediná, ktorá so sebou prináša doteraz nezodpovedané otázky. V minulosti predstavitelia mestskej samosprávy objednali magnetky v náklade 12 000 kusov, ktoré mala firma ADIN distribuovať do všetkých domácností v meste Humenné. Doteraz sa snáď okrem smeráckych poslancov v MsZ neozval nikto, kto by magnetku do schránky dostal. Jana Vaľová do dnešného dňa pochybnosti okolo tohto kšeftu nedokázala faktami vyvrátiť, to len potvrdzuje dohady, že ani v tomto konkrétnom prípade nebolo pravdepodobne všetko v poriadku. Minimálne, čo sa transparentnosti týka.