ZEMPLÍN – Na väčšine územia Prešovského kraja dôjde od 10. decembra 2023 k optimalizácii služieb v prímestskej autobusovej doprave. Zmeny sa prioritne dotknú trás a spojov s minimálnym využitím zo strany cestujúcich. Súčasťou je aj systematizácia dopravy formou zavádzania taktových cestovných poriadkov s pravidelnými prestupnými väzbami a pravidelnými odchodmi spojov.
Zástupcovia VÚC upozorňujú cestujúcich, aby si svoje spojenia a zmeny v nových cestovných poriadkoch overili na www.cp.sk.
Z dôvodu nedostatku finančných zdrojov krajskej samosprávy na krytie dopravných výkonov v prímestskej autobusovej doprave, ako aj prehlbujúceho sa problému s nedostatočným počtom vodičov, dochádza v Prešovskom kraji k optimalizácii rozsahu objednávaných dopravných služieb. Kým rušenie spojov, trás a zachádzok sa bude týkať spojov s minimálnym až nulovým využitím zo strany cestujúcich, v prípadoch s výrazným potenciálom pravidelných cestujúcich dôjde k skvalitneniu koordinácie spojov a efektívnejšiemu využívaniu súbehov viacerých druhov verejnej, najmä vlakovej dopravy.
Na vybraných linkách dôjde k systematizácii dopravy formou zavedenia taktových cestovných poriadkov s pravidelnými časmi odchodov a pravidelnými prestupnými väzbami. Ako príklady možno uviesť linky Kežmarok – Levoča, Stará Ľubovňa – Spišská Stará Ves, Prešov – Župčany/Kojatice, Prešov – Pušovce/Čelovce alebo prvú fázu taktovej dopravy na linke Svidník – Prešov, ktorá bude v Prešove naviazaná na odchody regionálnych expresov smer Kysak a Košice.
Zavedených bude niekoľkých desiatok nových prestupných nadväzností vlak- autobus, a to najmä v uzloch Lipany, Stará Ľubovňa a Prešov. Zvyšovaním miery koordinácie železničnej a autobusovej dopravy sa zároveň postupne znižuje miera súbežnosti, čo je jedným zo základných princípov postupného budovania integrovaného dopravného systému.
Z hľadiska úsporných opatrení dôjde k ukončeniu prevádzky spojení s priemerným vyťažením od 0 do 4 cestujúcich. Ide o spojenia, ktoré z dôvodu mimoriadne nízkych až nulových tržieb z predaja cestovného generujú najvyššie náklady na 1 km dopravného výkonu, a ktoré zároveň v minimálnej miere oslovujú cestujúcu verejnosť. Optimalizácia po novom prinesie aj zlučovanie spojov vedených v blízkej časovej polohe alebo v podobnej trase, pokiaľ to kapacita vozidiel dovoľuje. Súčasťou je tiež zavádzanie prestupných spojení namiesto priamych spojov medzi obcou a spádovým centrom.
Dôvodom rozhodnutia plošne obmedziť neefektívne dopravné služby je kriticky nedostatočné financovanie samospráv zo strany štátu v kombinácii s prudkým rastom nákladov objednávateľa výkonov. Kým Prešovský samosprávny kraj v roku 2016 vynaložil na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy približne 17 miliónov eur, v uplynulom roku to bolo už takmer 33 miliónov eur.
Negatívny dopad na zabezpečenie dopravnej obslužnosti má aj chronický nedostatok vodičov na strane dopravcov, ktorý sa prehĺbil po legislatívnych zmenách a možnostiach odchodu zamestnancov do predčasného dôchodku.
Plošná zmena cestovných poriadkov sa tak ako každý rok uskutoční k medzinárodnému termínu pravidelnej zmeny cestovných poriadkov, ktorým je 10. december. Konkrétna podoba autobusových spojov po zmenách je dostupná na
www.cp.sk, ako aj na vývesných cestovných poriadkoch na jednotlivých autobusových zastávkach.
Oddelenie komunikácie a IDS Východ