BRATISLAVA/ZEMPLÍN – Kvôli rastúcim cenám vstupov budú slovenskí potravinári združení v Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore (SPPK) nútení zvýšiť ceny svojich produktov o približne desať až dvadsať percent.
Hoci sa spotrebitelia na Slovensku rastu cien potravín nevyhnú, v dlhodobom horizonte by ďalšie zdražovanie mohla zmierniť lepšia dotačná politika vlády a tiež zníženie marží obchodných reťazcov, uviedli na piatkovej tlačovej konferencii zástupcovia SPPK.
„Žijeme dobu, keď zdražuje v podstate všetko, a je nemysliteľné, aby dlhodobo slovenský potravinársky priemysel na trhu nevedel zvýšiť svoje odbytové ceny. Chceme vyslať jasný signál, že v rámci celého potravinárskeho sektora z dlhodobého hľadiska je zvýšenie našich odbytových cien vo výške desať až 20 percent nevyhnutnosťou,“ povedal predseda SPPK Emil Macho.
„Keď nebudeme mať náš, slovenský priemysel, nebudeme mať alebo žiadne, alebo budeme mať tie potraviny, ktoré zostanú ostatným, a budeme živení len tým, čo budeme musieť prijať za cenu, o ktorej nebudeme rozhodovať,“ zdôraznil.
Potravinári pripomenuli, že spoločnosť oveľa ľahšie akceptuje zvýšenie napríklad cien pohonných látok či energií ako potravín. V minulosti sa pritom podľa SPPK výdavky domácností na potraviny pohybovali vo výške 40 – 50 percent, pričom v súčasnosti je to iba 17 – 18 percent.
Zásadné zvýšenie cien vstupov ohlásili napríklad hydinári, cukrovarníci, pekárenský priemysel, mliekarenský sektor či výrobcovia vín. Tí upozorňujú na rast cien energií potrebných na chladenie najmä bielych a šumivých vín o 30 – 60 percent a tiež na rast ceny práce a ďalších vstupov. Ceny vína preto porastú o päť až 15 percent. Problémy s rastom cien vstupov má tiež mlynský priemysel, výrobcovia olejov či konzervárne.
Najviac zarábajú zahraničné reťazce
Predseda SPPK Emil Macho dodal, že vláda má iba obmedzené možnosti, ako znížiť ceny potravín. Z dlhodobého hľadiska je jedinou možnosťou nastavenie trvalo udržateľnej poľnohospodárskej a potravinárskej politiky.
Podotkol, že vo vzťahu k obchodným reťazcom potravinári dlhodobo ťahajú za kratší koniec, a pripomenul, že dva veľké obchodné reťazce, ktoré ovláda rovnaký nemecký majiteľ, zarobili za posledných päť rokov na Slovensku približne miliardu eur. Celý potravinársky komplex na Slovensku má pritom ročný zisk okolo 50 – 70 miliónov eur.